Friday, September 11, 2009

Teringatkan mak..


(klik utk lebih jelas)

Salam..
Tatkala ni.. sgt perlukan mak..
tension.. sibuk.. walaupun mak mmg xbole bantu.. tp sekurang-kurangnya dia ada.. huhu..
Sakit pon da byk kali dtg.. xtahan sgt..
Hmm.. well.. rakan2.. saya tgh surf profile kat frenster.. pastu nmpak ayat ni.. saya letak utk renungan kita bersama..


Bila seronok, aku cari. ...pasanganku
Bila sedih, aku cari....Mak
Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....Mak
Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....Emakku
Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....Mak
Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"
Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. Mak ingat kat aku
Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon Mak
Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk Emak

Renungkan:
"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja...
bolehkah kau kirim wang untuk Mak?
Mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".

Berderai air mata jika kita mendengarnya........

Tapi kalau Mak sudah tiada..........
MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....



Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya.....
berapa ramai yang sanggup..... membersihkan najis ibunya.......
berapa ramai yang sanggup....... membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....

Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

tatkala membaca petikan ini.. (walaupun xde pasangan lg..) agak terasa kerana ade beberapa tu ade betulnya.. Mmg selalu doakan mak.. tapi.. itu tidak memadai kerana kasih sayang ibu terlalu byk utk kita balas.. sementara dia masih hidup.. gunakanlah kesempatan ini.. mana tahu hari ini.. mana tahu hari esok.. atau satu hari nanti... mak sudah tiada lagi..
atau mungkin lebih malang lagi.. mak yang tidak dapat berjumpa dgn kita lagi.. kerna.. kita yg meninggalkan mak dan dunia ini..
Mampukah untuk menghadapinya??

Khas untukmu ibu.. Aku declare di internet supaya semua org boleh melihatnya..
Aku sayang ibuku.. dialah segalanya bagi ku...

Salam..~

1 comment:

are jar said...

sedey nya...huhuhu
dh insaf dh...huhuhu