Masalah & Manusia

"Putus Asa Bukan Pilihan.. Biar Kecewa Datang Berkali.."

Salam..
this is just an opinion.. bukan pendapat professional..
hanya.. rasa nk share pendapat ni sbb MAYBE ade org perlukan..
here goes..

Manusia dan masalah bukanlah perkara baru..
ade seseorang pernah berkata.. "life without problems.. are equal to death.."
Hanya kematian yang dpt menghilangkan masalah di dunia ini..

Jadi.. mmg bak kata pepatah.. bagai aur dgn tebing.. itulah.. manusia dan masalah..
----------------------------------------------------------------------------------------------

Menjadi seorang manusia sememangnya xkan sempurna.. sbb itulah ade pepatah "we will never be perfect".. tetapi adalah amat penting mengejar kesempurnaan dalam setiap aspek..

To reach that perfection.. Maka hala tuju sebagai manusia.. harus difikirkan.. hala tuju ni kira mcm matlamat la.. ianya sentiasa berubah.. dengan tujuan mengejar kesempurnaan dan pada masa yang sama bergantung pada masalah dan cabaran yang kita ada.. yang mana ianya berbeza dgn setiap individu lain.. sbb tu la normal kalau org xpaham kita.. jgn anggap kita bermasalah sbb tu.. org xbole trima siapa kita.. itu bkn masalah kita 100%... its them.. (but still u need to know.. mana tau mmg kita yg bermasalah.. huhu..)

Pengalaman pahit, onak dan duri, cabaran, dan rintangan dalam kehidupan tu normal la.. cuma kita kene igt.. itu semua perkara utk mematangkan kita.. dan sedar.. bahawa manusia itu mmg tdk sempurna dan berbagai jenis dan ragam.. bukan sahaja kita.. tetapi juga org disekeliling kita..
mereka tidak memahami kita.. kadang kala menyusahkan kita.. tidak mendengar pendapat kita dan pandangan kita.. hanya tahu menyalahkan kita.. setiap apa yg kita lakukan tidak pernah cukup bagi mereka.. itu semua normal.. cuma kita perlu matang bagi menangani situasi ini..

Setiap org mempunyai pandangan yang berbeza.. harapan yg berbeza.. kemampuan yg berbeza..

menjadi manusia yang baik bukanlah dengan cara memenuhi citarasa org lain barulah dikira baik.. selagi kita tau yg mana baik dan buruk.. selagi ianya tidak bercanggah dengan undang2 dan tatacara selaku manusia.. itu sudah memadai.. mungkin bagi setengah pihak menganggap kita belum cukup berusaha untuk melakukan sesuatu.. tetapi.. kalau kita usaha yang terbaik.. kita tdk perlu mengambil kira pandangan mereka.. boleh abaikan saja.. kerana apa?? kerana mereka tdk tahu.. kita telah lakukan yg terbaik.. mengikut kemampuan kita.. bukan kemampuan mereka..


Please don't hate urself.. don't hate others as well.. its all is part of life..
"what goes arround.. comes arround.."

bagi mereka yang mempunyai masalah.. jangan lari.. selesaikan.. cuma.. kita perlu tahu.. adakah itu benar2 masalah.. atau hanya kita saja yg memikirkan itu sebagai masalah..

jangan mengambil kira apa pandangan org lain terhadap kamu.. u have ur own life.. ape yg pasti.. tidak ada siapa boleh campurtangan..

"Change to be Better.. Not to be Different"
Mungkin ini yang perlu kita lakukan..
Fikir - fikirkan.. insyaAllah..

Wassalam..~

Comments

Popular posts from this blog

Tumbesaran

Edisi Raya & hari Jadi

Kesukarelaan..