Wednesday, November 10, 2010

Curi Tulang kat Opis

Salam..
Entry ini ditaip ketika kerja (praktikal) di LKPP..
sgt sukakan life kerja sebegini.. huhu.. ade keje hakiki.. dan ade keje sampingan.. Tuhan je la yg tahu betapa penat mental ini sehari hari..
Ape2 pon.. wish me luck.. Wassalam..~

Tuesday, September 21, 2010

Kesukarelaan..

Salam..
My family always ask.. why i'm doing all this..
going here and there..
but in return, all i get.. is.. tired..

This is my answer.. behind all that.. i have my reasons..

and here it is..:

1.Help others..
2.Make a difference..
3.Find purpose..
4.Enjoy a meaningful conversation..
5.Connect with my community..

6.Feel involved..
7.Contribute to a cause that i'm care about..
8.Use my skills in a productive way..
9.Develop new skills..
10.Meet new people..
11.Explore new areas of interest..
12.Meet good people..
13.Impress my mom..
14.Impress myself..
15.Expand my horizons..
16.Get out of the house..
17.Make new friends..
18.Strengthen my resume..
19.Feel better about myself..
20.Learn, Learn and Learn..

So.. hopefully they can understands.. and so do u..
join me if u want.. i will be very glad..

Salam..

Monday, August 23, 2010

Berpuasa..

Salam Ramadhan buat semua..~

pertama skali ingin saya memohon maaf kerana xsempat nk upload gambar seperti yg saya katakan dlm post sebelum ini. Tetapi hari ni nk cite skit pengalaman berpuasa di kuantan bersama family tersayang.. (walaupun hakikatnya jarang juge dpt berbuka bersama..)

Bermula puasa rabu 2 mggu yg lps.. byk sgt undangan berbuka di luar.. jadi.. sgt sukar utk cite dlm karangan.. saya wat dlm bentuk point ekk.. hehe..


Rabu: Berbuka bersama keluarga. Khamis: Berbuka bersama keluarga Jumaat: ke UKM berbuka bersama rakan mampan. Sabtu: Berbuka bersama rakan Mampan di Lowyat. Ahad: Berbuka bersama kwn2 baik di Padang MPK.. Isnin: Berbuka di Kediaman Rasmi Perdana Menteri (best3..) Selasa: Berbuka di Hotel Sri Malaysia Bersama Dato' Wan Rosdy Exco Kerajaan Negeri Pahang Rabu: Berbuka Bersama Keluarga Khamis: Berbuka Bersama Keluarga Jumaat: Berbuka Bersama Keluarga Sabtu: Berbuka di De Rhu Beach Resort Majlis Berbuka LKPP. Ahad: Berbuka Di Restoren di Indera Mahkota Bersama rakan2 MAMPAN Isnin: Berbuka Bersama Keluarga..

Berikutlah jadual berbuka saya yg telah lalu.. Akan dtg?? InsyaAllah.. Akan dtg.. Berbuka di Megaview Hotel (selasa) Bersama Exco Kerajaan Negeri Dato' Wan Adnan dan rakan2 Majlis Belia. Kemudian majlis khatam Quran dan berbuka bersama YAB Menteri Besar serta YAM Tengku Mahkota Pahang. (27 Ogos).. Stakat ni itulah jadual yg ade.. sila lah lihat beberapa gambar di bawah ini..


Kawasan padang MPK masa awal2 pkl 6 ptg..

Bila time berbuka.. Penuh daa...

Kad jemputan yg di fax ke opis saya.. huhu.. terus bos bg balik.. :)

Keadaan di umah PM Putrajaya..

Huhu.. muke penat ea.. sbb tu xbole nk senyum.. hihi.. :)

Gambar pandangan tepi..

Backdrop.. huhu..

Dapat juge la kenangan bersama PM.. hehe..

Sekian sahaja utk perkongsian..
Semoga Hari anda lebih baik dr saya..

sekian..

Take care..~
wassalam...


Sunday, August 15, 2010

Salam Ramadhan





Salam..

Saya ingin ucapkan Selamat Berpuasa dan selamat menyambut Bulan Ramadhan Al-Mubarak Kepada seluruh umat islam, rakan2 dan saudara mara sekalian..

Bila Teringat bulan ramadhan xsangka dah lama rupanya sy berada dan menulis dlm blog ni sbb last year ade gak cite dlm blog perihal puasa nih..

Cuma yg berbeza kali ini.. saya berpuasa di Kuantan bersama Family tersayang..

Ketika di melaka.. Saya senantiasa berbuka di rumah bersama rakan ataupon seorang diri.. maklumlah rakan2 umah sume sibuk2 orgnya.. xkurang juga sy memenuhi jemputan dan program2 berbuka puasa di kampus dan lain2 tempat..

tetapi di awal ramadhan tahun ini.. keadaan yg hampir sama kecuali dgn teman2 berbeza..
Ketika hari kerja.. berbuka bersama keluarga.. tetapi pada hujung mggu saya senantiasa 'outstation'.. Dan hari jumaat yg lps berbuka di UKM bangi.. begitu juga bersahur.. dan semalam sy berbuka di plaza lowyat bersama teman2 mampan..

Hari ni pula saya menemani sahabat2 saya berbuka di padang masjid MPK Kuantan.. sangat menarik keadaan tersebut bila mana sgt ramai manusia di situ.. dulu xpernah sangka tempat tersebut akan menjadi tumpuan ramai..

(nk tgk gambar maybe sy akan upload di facebook dlm ruangan mobile upload).

Jadi buat rakan2 yg lain.. saya harap anda mempunyai pengalaman anda sendiri.. cuma sy nasihatkan agar kita sama2 menghargai masa yg kita ada.. kenangan yg dicipta masa ini mungkin boleh menjadi kenangan terindah di masa akan dtg..

"its not about the place.. but the people arround u most of the time.. cherish the moment to become a great memory.."

Sekian..
Wassalam..

Selamat Beribadah Di bulan Yg Penuh Berkat Ini..~

Monday, July 26, 2010

Kisah silamKu..~

Hye..
untuk pengetahuan semua saya telah kembali ke sejarah silam.. yg byk mengingatkan saya kembali ke zaman kanak - kanak..

Perhaps.. there is a few about me that all of u shud know..

Walaupun mempunyai darah keturunan pahang.. but i was born in KL.. bcoz that time mak dgn abah bekerja disana.. mungkin jodoh mereka disitu.. Ape yg mampu aku katakan.. taraf pendidikan di zaman itu mungkin tidak seperti sekarang.. mak dan ayah hanya pekerja am sahaja.. kedua-dua mereka bekerja di Kem Askar di jalan ipoh.

Dulu, mereka menyewa di kawasan setinggan yg mana rumah kami ketika itu hanya sesuai dan boleh dikatakan ala kadar sahaja. Tetapi kami anak beranak bersyukur.. Taraf kehidupan yg boleh saya katakan tidak mewah bahkan sekali sekala mungkin dibawah tahap sederhana membuatkan kami bercita - cita tinggi. Di zaman kanak-kanakku, hanya tinggal beberapa memori sahaja. Rakan-rakan sepermainan tidak lagi saya kenali. Apa yang pasti.. setiap petang bukan masa utk berehat bagi kami adik beradik (saya dan abg). Kami sentiasa memenuhi dengan berbagai permainan dgn rakan2 dan jiran2.

Utk menggambarkan kesusahan ketika itu, boleh aku katakan mak dan abah hanya akan ke pasar malam sekali dlm sebulan untuk memenuhi niat/keinginan kami utk menjamah makanan enak. Mak selalu pesan.. "kalau nk makan sedap2.. kene blaja rajin2.. nanti dh keje.. hari2 nk makan sedap pon boleh..". Masih terngiang pesan itu di telingaku. Pada ketika itu, mak dan abah hanya berjalan kaki menuju ke tempat kerja. meninggalkan aku dua beradik dgn Umi (keluarga angkatku..).

(Bangunan pejabat Mak)

Perjalanan mak ke tempat kerja bagi agak jauh ketika itu.. tetapi tidak pernah aku fikirkan.. mungkin kerana masih kecil ketika itu. Begitu juga abah.. abah seorang yg sangat komited dalam kerjanya. Antara yang terawal hadir ke pejabat... dan terakhir yg pulang ke rumah. Beliau seringkali menjadi org kepercayaan rakan2.. itu terbukti dgn pengakuan rakan2 beliau ketika kami berkunjung ketika hari raya(2009) baru2 ini. Begitu susah keadaan ketika itu, kami dua beradik kadang kala mengeti dan tidak banyak karenah.

Alhamdulillah, rezeki diberikan oleh Tuhan yg Maha Esa.. gaji semakin naik.. kemampuan juga bertambah.. akhirnya keluarga kami memiliki sebuah kereta yg dibeli dari ayah saudaraku.
Mak pernah menceritakan, mak dan abah kadangkala berpuasa bagi berjimat cermat utk membayar yuran sekolah memandu abah.. begitu besar jasa seorang ayah terhadap keluarga.

walaupun begitu, kehidupan bukanlah semudah dan sesenang yang disangka.. begitu banyak dugaan demi dugaan yg kami hadapi.. akibat ketidakmampuan kami tidak memiliki telefon rumah seperti org lain.. Masih jelas dlm memoriku, mak dan abah terpaksa menaiki kereta.. dan pergi satu kampung yg agak jauh untuk menggunakan telepon awam yang masih elok. dalam keadaan hujan lebat.. mak berlari menggunakan telepon utk membuat panggilan ke rumah nenek di kampung. duduk didalam kereta.. air mata saya jatuh melihat keperitan seorang ibu yang juga seorang anak yg taat pada keluarganya.

Maka dari kecil lagi aku berazam tidak mahu jadi seperti itu.

itulah tentang kedua ibu bapa saya..

me??
i was born a leader.. huhu.. bermula dari sekolah rendah lagi.. saya senantiasa dipilih guru untuk menjadi ketua kelas. tapi xlama.. lps tu pindah balik pahang.. huhu.. but.. this is the hostory when i live here..

Rumah yg dilihat ini bukanlah rumah saya.. satu ketika dulu kawasan ini merupakan hutan.. rumah ini sgt dalam di kawasan gelap.. inilah rumah yg tidak pernah saya jejak hingga hari2 last sebelum pindah..

Inilah gambaran terkini rumah yg disewa oleh mak dan abah ketika itu.. rumah berkembar.. tp kami duduk yg di sbelah kanan.. (cuma dulu xde astro la..)hanya rumah itu saja lah.. dan yang ada hanya dua bilik tidur..

Apabila memiliki kereta, abah seringkali bawa kami berjalan2 di dalam kem.. melihat kawasan sekitar dan bermain2 di padang bola.

(Padang bola yg ada dalam kem)

kami selalu bermain lumba lari dipadang ini.. bila sudah dewasa barulah kami terfikir.. ayah membawa kami kesini bukan sahaja menunaikan tanggungjawab seorang ayah.. bahkan itulah memori abah membesarkan kami.. dan abah kelihatan tenang setiap kali bawa kami ke sini.

Jika anda berjalan mengililingi kem tersebut.. byk perkara menarik anda akan lihat dan salah satu kegemaran saya ketika itu ialah deretan kereta kebal.. hehe.. amat gemar sekali melihat banyaaaakkkk... kereta kebal di sini yg tersusun rapi siap sedia utk digunakan.

Inilah gambar terkini pintu masuk kem yg dahulu menjadi rutin harian mak dan abah berjalan kaki ke tempat kerja.

Ini pula gambar terkini satu kawasan rumah setinggan di area tersebut dan dahulunya terdapat padang kecil bersebelahan landasan keretapi yg seringkali menjadi tempat permainan kami. Kini telah wujud satu lagi stesen kamouter baru yg akan berfungsi tidak lama lagi..

Inilah landasan keretapi yg sentiasa aku hampiri walaupun dimarahi mak.. ngeh3..
menjadi kebiasaan kanak2 disini utk meletakkan paku diatas landasan itu, dan apabila keretapi lau.. paku tersebut akan mampat dan nipis.. kebiasaannya kami menjadikan paku mampat itu sebagai salah satu cara utk membuka kunci pintu atau mangga (sangat nakal ea masa tu.. sendiri pikir la..).

Demikianlah serba sedikit sejarah hidup Zharif rahim..

kini??

Kini aku kembali.. melihat segalanya telah berubah.. dan disini.. aku melihat.. masa lalu dengan sudut pandangan yg berbeza..

sekian utk renungan..
Wassalam.


Tuesday, July 20, 2010

Semakin Gembira..

Salam utk rakan2..
Makin lama menyepi sudah tentu byk cerita.. kn?? huhu..

tp xmampu nk tulis sume.. skit2 la ekk.. (mcm la ramai peminat..) ahaks..
Dengan tajuk kali ni.. mungkin ade yg nk tau.. btol ke saya makin gembira.. hihi..

Mungkin betol.. Apabila kesihatan sudah bertambah baik.. peperiksaan dah x lg wujud.. Persatuan dah xbyk.. tugas rasmi dan tidak rasmi juga makin kurang...
Zharif kini tidak lg se sibuk dulu.
bila dah x sibuk.. mesti gembira.. tul x?? ahahahahaha...

Last time nyer meeting..

sekian utk pemberitahuan.. wassalam..

Sunday, July 18, 2010

Quotes For U..

"Just because I didn't crack doesn't mean it wasn't hard. Just because you never see me cry doesn't mean I'm made of stone. Just because I'm quiet doesn't mean I'm smug. And just because I didn't say, 'I love you' doesn't mean I don't."

:)

Berubah lg??

Salam..

Adakah aku telah berubah?? Biar betol??
mana pegi zharif yg dulu?? hmm..

"Sombong.. nmpak mcm garang.. pendiam.. ??" Mana pegi kata2 itu??

kini.. yg ada.. HYPER, Gedik, Gatal, Happy, Multipersonality.... Biar betol??
Aku ke ni?? hihihi...

Whatever it is.. i love it.. perhaps.. this is me.. only this time people can see it right..

(tgk ni.. muke serius ni!!)
huhuhu..

Sekian utk perkongsian..

feels good to be back.. ~

Take care~
Wassalam..


Thursday, July 1, 2010

Kembali lg..~

Hye..
Saya kembali lg di sini.. maybe by6k sgt yg berlaku dlm hidup..
xmampu nk diceritakan..
how ever..

saya akan sentiasa disini bermula hari ni..

Good to be back..

take care..

Wednesday, March 17, 2010

Lama da xupdate..

salam..

saya dah mula rasa malas nk update.. xtau la nape..
maybe sibuk dgn kerja2 harian..

for now.. xde ape nk diceritakan.. nanti kalau ade.. ade la.. hakhakhak..

maaf la ekk..

ape2 pon.. saya doakan kesejahteraan anda semua..

Take Care..

wassalam..

Friday, February 5, 2010

Tumbesaran


Makin Membesar

Itulah manusia.. perkara yg biasa berlaku.. bila sampai hari kelahiran.. suke btol sambut sbb dpt hadiah.. tetapi hadiah yg paling menarik dan paling tidak disukai ramai.. ialah semakin kita membesar dan meningkat usia.. semakin besar juga tanggungjawab yg kita terima.. itulah hadiah yg sgt istimewa.. diberikan kepada kita..

Lihatlah wajah saya yg mengalami evolusi diri a.k.a pembesaran.. ahaks..


sila klik utk tumbesaran


Hanya sekadar utk kawan2 ini mengingati dan mengenali.. siapa sebenarnya diri ini.. dari dulu hingga kini..

Sekian utk renungan..

harap ade la yg sudi komen..

akan di upload ke facebook dlm masa terdekat.. (lmbat sbb segan..)

sekian..
wassalam..

Take Care..~



Monday, February 1, 2010

For The Rest of My Life...

Hanya sekadar Renungan..
Xde kaitan dgn saya taw.. cuma.. suke lagu ni..

For The Rest of My Life..
~ Maher Zain ~


I praise Allah for sending me you my love
You found your home and sail with me
And I`m here with you
Now let me let you know
You`ve opened my heart
I was always thinking that love was wrong
But everything was changed when you came along
OOOOO
And there is a couple words I want to say
Chorus:
For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you...loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I…I`ll be there for you

I know it deep in my heart
I feel so blessed when I think of you
And I ask Allah to bless all we do
You`re my wife and my friend and my strength
And I pray we`re together in Jannah
Now I find myself so strong
Everything changed when you came along
OOOO
And theres a couple word I want to say

*Repeat Chorus
I know that deep in my heart now that you`re here
Infront of me I strongly feel love
And I have no doubt
And I`m singing loud that I`ll love you eternally

Repeat Chorus
I know that deep in my heart..


MPP UTeM Terus Gemilang!!





Majlis Perwakilan Pelajar UTeM 2009/2010 telah menunjukkan prestasi yang sangat baik bermula dari awal semester ini. Walaupun hanya bergelar calon mereka telah mula bekerja membantu menyelesaikan banyak masalah pelajar. Tidak lupa juga kepada mantan MPP sesi 2008/2009 yang banyak membantu walaupun telah diberhentikan perkhidmatan.

Bermula dari awal semester ini, saya telah mula melibatkan diri dalam proses peralihan kuasa MPP yang mana secara tidak langsung mengambil masa lebih kurang hampir sebulan. Sejak dari awal, bakal2 MPP telah mula berkursus iaitu pada awal semester dan sekali lg ketika kursus khas utk calon MPP. Sepanjang tempoh itu, menerusi pemerhatian dan penelitian saya, kesemua calon - calon MPP mempunyai kelebihan masing2. Mereka sangat berdaya saing dan mempunyai pemikiran yang matang.

Sepanjang tempoh ini juga, mereka senantiasa bekerjasama dalam menjayakan beberapa perkara dalam memastikan proses demokrasi di UTeM terus diberi perhatian dan sokongan. Saya mendoakan kepeda semua yang telah menang dapat menjalankan tanggungjawab mereka. Bagi yang Kalah, ketahuilah.. ianya bukan sekadar disini..

Sekian..


Friday, January 1, 2010

Great Year 2009~


My Greatest Year of All..

Akademik

Dalam part akademik nih.. mmg xbyk la.. mcm biasa.. xde la cemerlang.. awal tahun was awesome.. and second sem.. awful.. huhu.. other then that.. its good.. in fact.. it was great..

Sosial.

This year i've met a lot of new frens.. get in touch with my old frens as well.. dan agak byk juga kwn2 yg dah kawen.. sad.. bcoz xsume yg dpt pegi.. happy as well.. bcoz bila gi kenduri daus dpt jumpe geng2 lama.. very happy at that moment..

Kesihatan.

This year means a lot to me for my health.. i cannot tell anyone about this.. but.. i think i'm doing just fine.. no need to worry..

Achivement in Persatuan & other thing.

Just in this year, i have went to several new places (not with my family) and all state in peninsular malaysia.

i even went to singapore.. huhu.. it was fun.. going with my frens..
i've been to peneng twice this year.. which is on March and October.. both for mampan.
i've been to JB which i've wanted to go for a long time.
terengganu, pahang, kl, melaka, selangor, was like my second home. always there..
been to UUM as well..
i've been enjoying my quality time with my best frens.. like nurul, amnah, yassir, daus, MAMPAN punyer geng.. and i have a lot of fun.. happy moment.. and sad too.. huhu..
we have a program in cameron highlands.. it was beautiful place..

Love.

Well.. nothing much to tell.. all i can say.. twice is enough.. huhu..
there are up and down.. and when its come to the end.. i know.. i have to let go..
hard.. but i have too.. wish her all the best...

Conclusion

Well.. as a conclusion about my life in 2009.. i have a great journey.. i learn so many thing about human, people, love, kindness, cruel, and so many others.. not saying i was a good person.. but i did try to be the best person ever.. to my family, frens, to someone i loved so much, to my state and country.. For those people out there.. lets share with me.. what did u got.. in 2009..

Wassalam..
TaKe Care..